Jak jsme již uvedli, základní funkce pro vytvoření soketu a práci s ním jsou stejné pro všechny podporované rodiny protokolů. Soket IPv6/TCP se vytvoří v jazyce C obvyklým způsobem:
s = socket(PF_INET6, SOCK_STREAM);
Obdobně soket IPv6/UDP:
s = socket(PF_INET6, SOCK_DGRAM);
Také ostatní základní funkce pro práci se sokety zůstávají beze změny. Zde je jejich stručný přehled:
- bind() - Připojení soketu k lokální adrese.
- close() - Uzavření soketu.
- connect() - Připojení ke vzdálenému uzlu.
- getpeername() - Získání adresy vzdáleného uzlu, který je k soketu připojen.
- getsockopt() - Zjištění parametrů soketu.
- listen() - Naslouchání na soketu (čekání na žádost o spojení).
- recv() - Čtení dat ze soketu.
- recvfrom() - Čtení dat ze soketu. Spolu s daty se získá i adresa vzdáleného uzlu.
- send() - Posílání dat do soketu. Soket již musí být připojen na vzdálený uzel pomocí connect().
- sendto() - Posílání dat do soketu zároveň s udáním cílové adresy.
- setsockopt() - Nastavení volitelných parametrů soketu.
- shutdown() - Ukončení komunikace v jednom nebo obou směrech podle hodnoty argumentu této funkce.
Použití některých z těchto funkcí budeme prakticky demonstrovat na ukázce v závěru příspěvku.
Funkce bind() umožňuje prostřednictvím svého argumentu specifikovat zdrojovou adresu datagramů odesílaných soketem. V řadě případů nám na tom nezáleží a můžeme nechat volbu zdrojové adresy na operačním systému. V případě IPv4 bylo běžnou praxí používat funkci bind() například takto:
int s; struct sockaddr_in zde; zde.sin_family = AF_INET; zde.sin_port = 0; zde.sin_addr.s_addr = INADDR_ANY; bzero(&(zde.sin_zero), 8); s = socket(PF_INET, SOCK_STREAM, 0); bind(s, (struct sockaddr *)&zde, sizeof(struct sockaddr));
Symbolická konstanta INADDR_ANY
na místě adresové struktury in_addr
vyjadřuje právě náš záměr ponechat volbu zdrojové IP na systému, (podobně jako nulové číslo portu o řádek výše). Vzhledem k tomu, že in_addr
je de facto komplikovaně zapsaná skalární hodnota, můžeme INADDR_ANY
používat i v přiřazovacích příkazech, jak jsme viděli ve výše uvedeném příkladu.
U adres IPv6 už to takto jednoduše nejde, protože typ in6_addr
obsahuje šestnáctiprvkové pole. Proto je (rovněž v netinet/in.h) definována globální proměnná in6addr_any
výše uvedeného typu, již lze použít stejně jako symbolickou konstantu v případě IPv4:
zde.sin6_addr.s6_addr = in6addr_any;
Druhou možností pak je použití symbolické konstanty IN6ADDR_ANY_INIT
, kterou však nelze použít v přiřazovacím příkazu, nýbrž pouze při inicializaci hodnoty proměnné, například
struct in6_addr cokoli = IN6ADDR_ANY_INIT;
Zcela obdobná situace nastává v případě adresy rozhraní lokální smyčky (loopback), kterou však můžeme použít jak pro zdrojovou, tak i cílovou adresu. Pro IPv4 je k dispozici symbolická konstanta INADDR_LOOPBACK odpovídající adrese 127.0.0.1, zatímco pro IPv6 si opět můžeme vybrat jedno ze dvou řešení:
- globální proměnná
in6addr_loopback
, - symbolická konstanta
IN6ADDR_LOOPBACK_INIT
použitelná pouze pro inicializaci hodnoty proměnné.